Alegeri SUA: „Hillary Clinton nu poate inspira alegătorii doar cu CV-ul ei”

Sanders

Rezultatul alegerilor din statul Iowa ce s-au desfășurat luni seară indică o schimbare importantă în dinamica Partidului Democrat.

Rezultatele oficiale ale scrutinului din statul american Iowa au reprezentat o surpriză pentru analiști, în special datorită faptului că nu au corespuns cu ceea ce au prezis sondajele inițiale. Astfel, în tabăra republicană, favoritul principal conform acestor sondaje, Doland Trump 24% a pierdut în fața senatorului Ted Cruz 28%, iar rezultatul bun opținut de guvernatorul statutlui Florida, Marc Rubio 23% îl face pe acesta să fie un candidat important în cursa ce tocmai a început. Important de știut este faptul că partidele își vor desemna candidații în funcție de numărul de delegați pe care îl obțin în aceste alegeri locale. Astfel, pentru Partidul Republican statul Iowa are 30 de delegați la convenția unde se alege acest candidat, aceștia fiind împărțiți în număr aproape egal între primii trei candidați (8-7-7).

În ceea ce privește tabăra democrată, Hillary Clinton și Bernie Sanders au avut ambii câte 50% din votul electoratului democrat, un alt fapt surprinzător dat fiind faptul că sondajele o dădeau favorită pe fosta primă doamnă. Astfel cei 44 de delagați vor fi împărțiți în mod egal între cei doi. Chiar dacă acest rezultat este sub așteptări, analiștii ce urmăresc acest eveniment, cât și casele de pariuri, consideră că Hillary Clinton rămâne favorită clară pentru a câștiga nominalizarea din partea Partidului Democrat. Aceasta își menține o rată mare de favorabilitate în rândul minorităților de culoare și latino, ce reprezintă un procent ridicat din electoratul democrat.

O statistică îngrijorătoare pentru campania lui Hillary Clinton o reprezintă diferența de vârstă între cei ce au votat-o pe ea și alegătorii lui Sanders. Conform analizelor, pe categoria de vârsta a alegătorilor între 17 și 24 de ani, Sanders a avut un procentaj de 86%, pe categoria 25 și 29 de ani, unul de 81%, iar pe segmentul 30 și 39 de ani o majoritate de 65%. Clinton a câștigat bazându-se în special pe votul celor de vârstă medie și bătrâni – pe segmentul celor cu vârsta între 40 și 49 de ani, ea a avut un avantaj de doar 5%.

După cum observă unii analiști, „atunci când te bazezi atât de mult pe votul celor în vârstă, e dificil să te prezinți ca fiind o voce a viitorului”, după cum remarcă John Cassidy de la publicația New Yorker.

Problema lui Hillary Clinton este că până acum candidatura ei nu a reușit să atragă susținerea tinerilor, ce par a fi de partea lui Bernie Sanders și al mesajului „revoluționar” al campaniei sale axat pe inegalitatea economică, nedreptate socială și împotriva unei clase politice interesate doar de interesele financiare ale corporațiilor.

Această problemă a reliefat-o și David Axelrod, fostul șef de campanie al lui Barak Obama în 2008, luni seară vorbind la CNN, a spus că din analiza mesajului campaniei lui Clinton, pare că întreaga campanie este în mare măsură despre ea – despre experiența ei, despre șansele ei de câștiga alegerile generale, despre caracterul ei. „Voi continua să fac ceea ce am făcut întreaga carieră” – a declarat Hillary după încheierea votului. În contrast, Sanders rareori se axează în discusurile sale pe persoana sa, mesajul lui principal este unul de reorintare a politicii din sfera marilor interese financiare. După cum a subliniat Axelrod, este mult mai ușor să inspiri alegătorii cu o temă pozitivă decât cu un CV.

Acest lucru ilustrează similitudini cu campania din 2008, când ea a pierdut în fața lui Obama ce a avut ca mesaj central speranța într-un viitor mai bun și sloganul „Yes, we can”. La fel ca și atunci, mesajul campaniei lui Clinton a fost unul de tipul „No, we can`t” – și la fel ca și atunci rezultatele la urne nu i-au fost favorabile.

Sursa: New Yorker

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Sus