Sicario: de la fotografie la film, și rolul jucat de culoare în substratul moral al filmului

sicario-1

Sicario este povestea unui agent FBI idealist Kate Macer, interpretat de Emily Blunt, ce se vede aruncată în mijlocul unui război dintre cartelele de droguri la granița dintre Statele Unite și Mexic. În această situație nouă, Kate observă că dinstincțiile clare dintre bine și rău se pierd, mai ales când realizează că insitituțiile menită să lupte pentru dreptate sunt chiar ele corupte. Filmul tratează atât ambiguitatea morală a caracterelor principale cât și complexitatea politică a situației de la această graniță și a războiului împotriva drogurilor.

Se pare că unul din punctele de inspirație pentru acest film l-a reprezentat proiectul fotografic Crossings, al fotografului american Alex Webb, membru al prestigioasei agenții foto Magnum. Proiectul a început odată cu primele vizite ale acestuia la granița cu Mexicul, în anul 1975, cu mult înainte ca violențele actuale să înceapă, și a fost publicat într-o carte în anul 2003. Acesta a declarat pentru publicația de specialitate, British Journal of Photography că „de la prima vizită am devenit interesat de noțiunea de graniță ca un fel de a treia țară, nefiind nici Statele Unite nici Mexic, ci un loc cu propriile reguli, cu propriile tradiții”.

©Alex Webb  Magnum Photos

Tocmai acest proiect a atras atenția cineastului Roger Deakins, care a numit-o una din inspirațiile centrale pentru filmul Sicario, și în special culorile supra-saturate folosite de Webb în fotografia sa. „Sunt fotografii rupte din viață, dar sunt incredibil de compleze în ceea ce privește compoziția lor” a declarat Deakins. Iar regizorul filmului Villeneuve a susținut această idee, spunând că „am fost inspirați de opera lui Alex Webb, un fotograf pe care Roger Deakins îl apreciează foarte mult pentru compoziția fotografiilor sale și pentru modul de utilizare a umbrelor, siluetelor și culorilor.”

Webb, care a trecut granița de câteva ori împreună cu imigranții pentru a documenta experiențele acestora, spune despre această lume că „este o lume efemeră, trecătoare, cu imigranții și drogurile călătorind spre Nord, iar turiștii și armele de for călătorind spre Sud”. Directorul de fotografie al filmului, R. Deakins a identificat acest proiect al lui Webb ca o inspirație directă pentru scena în care personajul interpretat de Emily Blunt trece din Statele Unite în haosul unei țări din lumea a treia din orașul mexican Juárez. „Am încercat să transpunem culoarea și aspectul aproape sufocant al orașului în contrast cu peisajul aproape deșertic de pe teritoriul american”, a declarat acesta din urmă.

© Alex Webb  Magnum Photos 1

Webb, care inițial nu a știut despre influența fotografiilor sale asupra acestui film, a declarat după ce l-a văzut că a recunoscut imediat o oarecare similaritate între cele două abordări. „Acele extreme de lumină și întuneric, deschidere și izolare se repetă și în fotografiile mele de la graniță. Imediat ce acțiunea filmului trece granița în Mexis pentru prima oară, culorile devin mai aspre, mai vibrante, mai viscerale, ceva ce pare să existe și în proiectul meu”, a declarat Webb.

Se pare că cineaștii din spatele acestui film au ales să se folosească de acest element și mai ales de latura comunicativă a culorii, pentru a reliefa conflictul moral prin care trec personajele din Sicario. După cum ilustrează și cei de la site-ul Digging Deeper în acest eseu video, Roger Deakin se folosește de culoare „pentru a arăta publicului nu doar locul pe spectrul moral al fiecărui personaj, dar și ambiguitatea morală inerente experienței umane”.

 

Sursa: British Journal of Photography

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Sus